Prioriteit: terug naar de essentie van productiviteit
Wist je dat het woord "prioriteit" tot in de jaren 1900 geen meervoud kende?
Oorspronkelijk geïntroduceerd in het Engelse vocabulaire in de 15e eeuw, bleef het woord gedurende vijf eeuwen in zijn enkelvoudige vorm bestaan. "Prioriteit" verwees simpelweg naar "de eerstvolgende stap". Laten we eens een experiment uitvoeren. Stel je voor dat je opstaat en probeert tegelijkertijd een paar "eerstvolgende stappen" te zetten. Lastig, nietwaar? Dat komt omdat het concept van prioriteit impliceert dat er slechts één eerstvolgende stap is.
Maar tijdens de Industriële Revolutie veranderde deze dynamiek. Met de opkomst van een toenemend aantal belangrijke taken voor werknemers, werd het meervoud van "prioriteit" geïntroduceerd. Deze verandering verwaterde echter de betekenis van het woord, waardoor het tegenwoordig bijna clichématig is geworden.
Met deze blogpost nodigen we je uit om terug te keren naar de kern en jouw prioriteit opnieuw te definiëren. Hoewel we ons bewust zijn van de verschillen met de Middeleeuwen, waar één prioriteit volstond, realiseren we ons ook dat in de moderne wereld, met talloze verantwoordelijkheden, één enkele prioriteit vaak niet haalbaar is.
Het doel van deze post is om je te laten reflecteren op je huidige takenlijst en te onderzoeken hoe we niet méér en sneller, maar minder en beter kunnen doen. De uitdrukking "less is more" wordt vaak gebruikt, maar het implementeren ervan kan uitdagend zijn. Daarom bespreken we samen met jou de mindset, acties en gewoonten die nodig zijn om deze filosofie eigen te maken.
Allemaal fantastische opportuniteiten om je business verder uit te breiden en aan marketing te doen. Maar wel zaken die best veel tijd in beslag nemen. Waardoor je het gevoel hebt dat je tijd, aandacht en energie alle kanten op gaat. Binnen de kortste keren heb je dag in dag uit het gevoel dat je vanalles en nog wat aan het doen bent, maar zonder duidelijke visie en helderheid. Een helderheid die je wel had wanneer alles nog veel simpeler was. Zo meteen zullen we je vragen om objectief naar je takenlijst te kijken en jezelf een aantal vragen te stellen.
Maar omdat we weten dat er best wat tegenwerpingen in je hoofd zullen opkomen die je een ongemakkelijk gevoel geven, willen we als eerste nog even je mindset trainen. Mogelijks kijk je zo meteen naar je takenlijst en denk je dat je onmogelijk zaken kan elimineren. Besef dan dat je op eender welk moment een keuze hebt. We hebben ten allen tijde de keuze over hoe we onze tijd, energie en aandacht spenderen. En ja, terugkeren op een afspraak die je al gemaakt had, is pittig en pijnlijk. En kan mogelijks je reputatie schaden. Maar als je alle ballen in de lucht zou blijven proberen te houden, dan is de kans groot dat je ook de aangegane taak of het aangegane project niet tot het resultaat kan brengen dat je zou willen. Wat ook voor teleurstelling zorgt.
Elke ja die je geeft betekent ook een ‘nee’ tegen iets anders. We denken vaak veel te weinig na over de opportuniteitskost van onze tijd. Tijd kan je maar één keer investeren, dus elk commitment dat je aangaat betekent ook dat je ‘nee’ zegt tegen een andere investering van je tijd. Of dat nu een project is waar je met passie aan wil werken of meer tijd voor jezelf en met je gezin.
Je kan niet winnen als je alles probeert te doen. You can do anything but not everything.
Probeer je dus eens je leven of je bedrijf binnen 5 jaar voor te stellen. Hoe concreter hoe beter, maar zelfs een gegeven zoals ‘ik vermoed dat ik op dat moment in het buitenland wil wonen en werken’ is goed genoeg als basis om vandaag beslissingen te gaan nemen. Heb je hem? Stel jezelf dan de volgende vraag:
“Wat is het allerbelangrijkste dat ik op dit moment aan het doen zou moeten zijn met mijn beschikbare tijd en resources om dichter bij dit punt te komen?”.
Stel dat ik met mijn bedrijf vooral impact wil maken en zoveel mogelijk mensen mee zou kunnen helpen en dat ik het aanbod klaar heb staan om dat te kunnen doen, dan zou het kunnen zijn dat het allerbelangrijkste dat ik te doen heb het vergroten van mijn bereik is. Stel dat ik ervan droom om in het buitenland te gaan wonen, dan zou het kunnen zijn dat het allerbelangrijkste dat ik te doen heb als eerste stap onderzoek uitvoeren is naar mijn opties.
Besef dat dit geen exacte wetenschap is. De kans is heel klein dat jij kan zeggen dat als je A doet, dat je resultaat gegarandeerd B zal zijn. Hierin is het leven en jouw werk echt een experiment. Zie het dan ook zo.
Als je jouw essentiële doel bepaald hebt, dan is de volgende stap om mogelijke taken te brainstormen die je hiernaartoe zouden kunnen leiden. Maak er zo’n grote lijst van als je zelf wil, maar probeer wel zoveel mogelijk opties te bedenken om opnieuw mee te gaan experimenteren. En dat is je volgende vraag heel simpel. Hij heeft te maken met de oorspronkelijke betekenis van het woord prioriteit.
Stel jezelf de vraag wat je eerstvolgende stap is. Wat is de taak die ik als eerstvolgende dien aan te pakken om zo dicht mogelijk bij mijn beoogd resultaat te kunnen komen? En dat is, om het heel simpel te zeggen, jouw prioriteit.
Gewoonten
We hebben de mindset en de acties die je kan ondernemen bekeken. Nu komt de moeilijkste stap: er een gewoonte van maken om je hieraan te houden. Als we deze visie vanaf nu als belangrijkste leidraad voorzien om beslissingen te nemen en hier telkens opnieuw naar teruggrijpen wanneer er een nieuwe opportuniteit zich voordoet of om kritisch naar onze takenlijst te kijken, dan kunnen we naar verloop van tijd die 80% naar beneden krijgen.
Maar dat houdt wel in dat we nog een prioriteit moeten durven stellen - die van denken boven doen. We leven tegenwoordig in een maatschappij waarin, naar ons gevoel, doen veel hoger wordt gewaardeerd dan denken. En dat terwijl onze werkrealiteit steeds meer wordt gedomineerd door kenniswerkers, bij wie nadenken de core business zou moeten zijn.
We willen je dus graag uitnodigen om als ondernemer en leider veel vaker een denkpauze in te lassen. Probeer er een gewoonte van te maken om dit minstens te doen elke keer wanneer je een nieuwe aanvraag krijgt én om elke week 10 minuten naar je takenlijst te kijken. Stel jezelf de vraag wat de trivial many zijn en wat de vital few. Dat is minimalistische productiviteit en zal je helpen om niet meer te doen en sneller, maar minder en beter.
Ondernemers helpen zoveel mogelijk aan hun visie en in hun zone of genius te werken, dat is onze core business. We willen jou helpen meer tijd creëren voor wat er echt toe doet in jouw bedrijf en leven en je helpen om die 80% naar beneden te krijgen. Met de Play knop uit ons aanbod helpen we je met veel plezier jouw prioriteit bereiken. Je ontdekt er alles over bij ons aanbod.